torsdag 27. august 2009

Sjelden grillfest


Skolens sommerferie er over. Det er heldigvis ikke grillsesongen.
Lesere av denne bloggen vet at jeg er glad i grillmat. Og i går var jeg på en kjempefin grillfest på plassen ved Oslo Børs. Det var Oslo Børs selv, i samarbeid med Kirkens Bymisjon og flere firmaer som inviterte gatas folk til noe av den deiligste grillmaten jeg har spist i sommer.
Men det mest spesielle med festen var likevel den unike sammensetningen av mennesker. En børsdirektør, bedriftsledere sammen med hjemløse og rusavhengige.
Jeg lærte mye om børsen som jeg ikke visste. For eksempel at det er en 190 år gammel institusjon, at det startet med skip og varer, at de som jobbet på børsen så utover havna og sjekket værforholdene, prisene gikk opp når det var fralands-vind og omvendt. Og jeg fikk også vite at finanskrisen har blitt en realøkonomisk krise, at mange firmaer nå går konkurs. Verdensøkonomien er innfløkt, men den har sannelig stor innflytelse over vår hverdag.
Musikken på festen var helt topp, med Valkyrien Allstars. Jeg har aldri hørt dem spille bedre, de ga alt. Og jeg gleder meg til å høre deres neste plate som kommer til uken. "Jeg har ikke hørt så bra musikk på femti år" sa han som satt ved siden av meg, med tårer i øynene. Les mer om festen her.
foto©per frogner

Jeg tenner lys for
bedrifter som sliter og arbeidsplasser som er i fare for å forsvinne.
En som kjemper med gud, som gjerne vil på pilgrimstur
En som skal inn på tvangsbehandling

1 kommentar:

Kris sa...

Åå, det hørtes fint ut! Gøy med folk fra begge ender av "rangstigen" samlet! Og kule fakta om børsens spede begynnelse, haha. Takk for fint innlegg.